آبیاری گیاهان آپارتمانی

روش درست آبیاری گیاهان آپارتمانی!

آیا روش درست آبیاری گیاهان آپارتمانی را می‌دانید؟ آیا می‌دانید کیفیت مناسب آب چیست؟ آیا از درجه حرارات مناسب آب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی اطلاع داربد؟

همراه با چهل خونه باشید برای آموختن روش درست و صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی.

آب را یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده یاخته های گیاهان می دانند، به طوریکه در حدود ۹۰ درصد در الیاف گیاهان جوان آب وجود دارد و رشد و نمو و یا خشک شدن و کلا موفق و شکست خوردن در کاشت و پرورش گیاهان آپارتمانی تا مقدار زیادی به میزان آبیاری آن بستگی دارد به گونه ای که آبیاری کم و یا افراط در آبیاری هر دو برای گیاه زیان آور است.

بخش گل خونه سایت چهل خونه در این مقاله قصد داره به تمامی موارد مرتبط با آب و آبیاری گیاهان بپردازد.

عوارض حاصل از کم آبی در گیاه و رفع آن:

از عوارض کم آبی گیاه می توان به زرد شدن و ریزش برگ ها و همچنین پژمرده شدن خود گیاه اشاره کرد.

برای جلوگیری از این عوارض باید بصورت مداوم میزان رطوبت خاک گیاهان را بررسی نمایید تا از تشنگی زیاد گیاه جلوگیری نمایید.

عوارض حاصل از آبیاری زیاد در گیاه و رفع آن:

از طرفی آبیاری زیاد گیاه باعث از بین رفتن مواد مغذی محدود موجود در خاک می شود. اگر این شیوه آبیاری را ادامه دهید خاک گیاه را فقیر می کنید و موجب کندی رشد گیاهاه می شوید.

ریشه گیاهان و موجودات مفید در خاک برای تنفس احتیاج به اکسژن دارند که با آبیاری زیاد تمام خلل و فرج خاک با آب اشباع می شود و فضایی برای اکسیژن باقی نمی ماند تا ریشه گیاهان و موجودات مفید در خاک تنفس کنند.

همچنین افراط در آبیاری باعث لجنی شدن خاک گلدان شده  و سبب پوسیدگی ریشه آن ها می شود.

خزه بستن گلدان های سفالی و لجنی شدن خاک گلدان های پلاستیکی از علائم آبیاری زیاد می باشد.

به طور کلی بعد از هر بار آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک مقداری خشک شود و سپس آن را آب دهید. ضمن اینکه مقدار آبیاری تان نباید طوری باشد که آب از ته گلدان خارج شود.

کیفیت مناسب آب:

بهترین و طبیعی ترین آب ها برای گیاهان آب باران است به شرطی که مدتی از زمان بارش آن گذشته باشد و نیز با خاک و مواد آلوده دیگر زمین ترکیب نشده باشد. برای این کار می توانید آب باران را در منبع ها و مخازن مخصوصی جمع آوری نمایید.

آب های شیرین (فاقد گچ و آهک) نیز برای آبیاری گیاهان مناسب هستند.

آب چاه به دلیل داشتن مواد موجود در لایه های مختلف زمین ممکن است بعضی از این مواد به گیاهان آسیب بزنند بنابراین بهتر است قبل از استفاده از آب چاه برای آبیاری گیاهان آن ها را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهید تا از عدم وجود مواد مضر برای خاک مطئن شوید. برای راحتی کار و بجای استفاده از آزمایشگاه می تواید آب را بجوشانید و یا اینکه آن را از صافی و فیلتر عبور دهید و سپس مورد استفاده قرار دهید.

اگر آب رودخانه صاف فاقد گل آلودگی باشد می توانید برای آبیاری گیاهان استفاده کنید.

هیچ وقت برای آبیاری گیاهان از آبهای گل آلود یا آب های مخلوط شده با فاضلاب کارخانه ها استفاده نکنید.

گیاهانی هستند که حتی به یک مقدار خیلی کوچک از املاح در آب حساس هستند مانند سرخس ها، بهتر است برای این دست از گیاهان از آب باران جمع آوری شده و یا از آب جوشده سرد شده استفاده کنید.

فاصله زمانی و تعداد دفعات آبیاری برحسب شرایط و نوع گیاه:

یک قاعده و قانون کلی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی این است که سطح خاک نباید زیاد خشک باشد. به علت اینکه گیاهان آپارتمانی و کلا گیاهان زینتی دارای ریشه های ظریف و ضعیفی هستند خشکی بیش از حد خاک سبب صدمه دیدن ریشه آن ها می شود.

از موارد دیگری که در تعداد دفعات و فاصله رمانی آبیاری گیاهان باید دانست این است که نیاز آبی گیاهان بنا به شرایط و فاکتورهای مختلف از قبیل سن گیاه، درجه حرارت محیط، شدت نور، محل قرار گرفتن گیاه و … متفاوت خواهد بود. به طور مثال گیاهانی مانند هورتانسیا،سینره هیبریدی و سیکلامن به دلیل داشتن شاخ و برگ فراوان نیاز آبی زیادی دارند در صورتی که گیاهانی مانند سانسوریا و کاکتوس ها نیاز آبی کمتری دارند. همچنین گیاهان آویزی در مقایسه با گیاهان غیر آویزی تعداد دفعات بیشتری به آب نیاز دارند.

از عوامل مهم تعیین کننده فواصل آبیاری، میزان تعریق گیاه و تبخیر خاک گلدان (که با توجه به محل قرارگیری آن در آپارتمان متفاوت خواهد بود)، است.

تعیین زمان دقیق آبیاری گیاهان به آسانی امکان پذیر نیست ولی بصورت یک قاعده کلی اگر سطح خاک تیره باشد و در هنگام تماس انگشتان در عمق ۱ سانتی متری رطوبت احساس شود نشانه وجود رطوبت در اطراف ریشه هاست و نیاز به آبیاری گیاه نیست ولی وقتی سطح خاک خشک و رنگ آن روشن باشد باید گلدان را آبیاری کنید.

از عوامل تشخیص دهنده دیگر برای دفعات آبیاری مشاهده برگ گیاهان آپارتمانی است. اگر برگ گیاهان حالتی افتاده داشته باشند و یا هنگام لمس کردن چرب به نظر آیند از نشانه های تشنگی گیاه است.

برای تشخیص زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی نیز می توانید از رطوبت سنج خاک استفاده کنید. می توانید از رطوبت سنج های کامپیوتری موجود در بازار استفاده کنید. نحوه کار آنها بدین صورت است که رطوبت سنج را در خاک گلدان قرار دهید در صورتی که خاک خشک و گیاه تشنه باشد دستگاه با ایجاد صدا شما را آگاه می کند.

میزان درجه حرارت مناسب آب:

میزان دمای مصرفی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی از درجه اهمیت بسیاری برخوردار است. آب مصرفی برای گیاه باید دمایی متناسب با محیط داشته باشد. این مسئله به خصوص در زمستان بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

آبیاری گیاهان آپارتمانی با آب سرد در بعضی از گیاهان باعث ایجاد تنش در آن ها می شود که باعث زردی برگ ها و ریزش ناگهانی آن ها می‌شود. در نتیجه در زمستان از آبیاری گلدان ها با آبی که درجه حرارت آن کمتر از ۵ درجه سانتی گراد است خودداری کنید.

مناسب ترین دمای محیط برای گیاهان آپارتمانی در حدود ۱۶ درجه سانتی گراد ( دمای اتاق) است. از این رو بهتر است ابتدا دمای آب را به دمای مطلوب برسانید سپس اقدام به آبیاری نمایید.

مواد مضر موجود در آب:

یکی دیگر از عواملی که سبب می شود گیاهان آپارتمانی آسیب ببینند وجود املاح و مواد مضر در آب است. آب لوله کشی شهرها به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی فلوراید ممکن است برای بعضی از گیاهان مانند دراسنا، مارانتا مشکل ایجاد کند.

برای جلوگیری از صدمات ناشی از وجود فلوراید در آب نکات زیر را رعایت کنید:

  • بهتر است از آب باران، برف، چشمه برای آبیاری استفاده کنید.
  • مقدار اسیدیته خاک را در صورتی که برای گیاه مضر نباشد، بین ۶ تا ۶/۵ ثابت نگه دارید.
  • هرگز از کود سوپر فسفات که حاوی مقدار زیادی فلوراید است استفاده نکنید.
  • کلر موجود در آب لوله کشی شهرها برای گیاهان آپارتمانی مضر است، بهتر است آب را به مدت ۱۲ الی ۲۴ ساعت در ظرفی نگه دارید سپس از آن برای آبیاری استفاده کنید.

نکات عمومی در آبیاری گیاهان آپارتمانی

  • زمانی شروع به آبیاری گیاه کنید که نیاز باشد.
  • هرگز با یک برنامه از قبل طراحی شده اقدام به آبیاری گیاه نکنید ( مثلا روزی یا هفته ای یک یا دوبار). نیاز گیاهان به آب با توجه به مراحل رشد، نوع خانواده گیاهان، فصول سال، نوع خاک و … تغییر خواهد کرد.
  • گیاهان سبد آویزان به علت اینکه نسبت به گیاهان دیگر بیشتر در معرض جریان هوا هستند به آبیاری و رطوبت بیشتری نیاز دارند. پس به این نکته توجه کنید که ارتفاع آنها را طوری تنظیم کنید که هنگام آبیاری به مشکل برنخورید و قرار داشتن آن در ارتفاع بالا و سختی آب دادن آنها خود مانعی برای آبیاری نشود.