کوددهی گیاهان آپارتماین

کود دادن گیاهان آپارتمانی در این ۷ مورد ممنوع!

وقتی برای خانه‌تان یا محل کارتان گل و گیاه می‌خرید هر روز مشتاقانه براندازش می‌کنید تا رشد کردن و بزرگ شدنش را ببینید. اگر ببینید که سرعت و مقدار رشد گیاه‌تان خوب نیست آن وقت متوسل می شوید به کوددهی گیاهان. درست مثل آن وقتی که خودتان احساس خستگی و کسالت و بی جانی می‌کنید و برای سرحال شدن و افزایش انرژی سروقت خوردن قرص های ویتامین و مکمل های غذایی می‌روید. اما باید بدانید و آگاه باشید که کود دهی گیاهان آپارتمانی اصول و نگاتی دارد که باید رعایت بشود و حتی در بعضی موارد شما مجاز به کوددهی گیاهان نیستید. سایت چهل خونه در این آموزش به ۷ موردی پرداخته که شما محاز به کودهی گیاهان آپارتمانی نیستید.

مواردی که مجاز به کود دهی گیاهان آپارتمانی نیستید

در ۷ مورد زیر شما مجاز به کود دادن گیاهان نیستید:

۱) گیاه‌تان دارای بیماری قارچی است.

وقتی که گیاه‌تان دچار بیماری‌های قارچی شده است نباید با این تصور که کوددهی گیاه باعث از بین بردن قارچ ها می شود فورا آن را کود داد. ابتدا باید بیماری را درمان و بعد از بهبودی کامل اقدام به کوددهی گیاه نمایید.

۲) برگ های گیاه‌تان زرد و پژمرده است.

زمانی که برگ‌های گیاه‌تان زرد و پژمرده شده است نباید این تصور را کنید که حتما گیاه دچار کمبود مواد مغذی شده است پس باید فورا به آن کود داد. کود دهی گیاهان آپارتمانی خود را تا زمان مشخص نشدن علت زرد و پژمرده شدن گیاهان و رفع آن متوقف نمایید.

۳) زمانی که خاک گیاه‌تان را تازه تعویض کرده اید.

زمانی که خاک گیاه را به تازگی تعویض کرده اید فورا اقدام به کود دهی گیاه نکنید. بگذارید یک ماهی از تعویض خاگ بگذرد تا ریشه گیاه به خاک جدید عادت کند. بعد از این مدت می توانید کوددهی گیاهان آپارتمانی را آغاز نمایید.

۴) وقتیکه که تازه گلدان گیاه‌تان را تعویض کرده اید.

بعد از اینکه گلدان گیاه‌تان را تعویض کردید، حتی اگر بخواهید گلدان جدید را دوباره در همان مکان سابق قرار دهید و از مناسب بودن شرایط محیطی آن مطمئن هستید باز هم بهتر است یک ماه صبر کنید و بعد از آن کوددهی گیاه را آغاز کنید. گیاهانی را که در باغچه و در اوایل بهار می‌کارید را نیز می‌توانید تا حدود ۶ هفته صبر کنید و سپس اقدام به کود دهی گیاهان نمایید.

۵) زمانی که تازه پای گیاه به منزل شما باز شده است.

گیاهی را که به تازگی خریداری کرده‌اید به هیچ وجه فورا به آن کود ندهید. بگذارید حدود یک ماه از آمدنش به خانه شما بگذرد تا به شرایط محیطی جدید یعنی خانه دلنواز شما عادت کند سپس اقدام به کود دهی گیاه کنید.

۶) زمانی که گیاه‌تان دچار آفات شده است.

زمانی که گیاه‌تان آفت زده است ابتدا باید آن را آفت زدایی و درمان کنید، به همین روی هم‌زمانی هرگونه سمپاشی و کوددهی گیاه باعث آسیب و از بین رفتن گیاه می شود.

۷) زمانی که گیاه‌تان در فصل رشد خود قرار ندارد.

باید توجه داشته باشید که کود دهی گیاهان آپارتمانی را در فصل رشد یا زمان گلدهی آن انجام دهید. بیشتر گیاهان در فصل پاییز و زمستان به خواب می روند و کود دهی گیاهان در این فصول باعث آسیب رساندن گیاه می شود. بهترین فصل برای کود دهی گیاهان فصل های بهار و تابستان است.