جلوگیری از پوسیدگی ریشه قلمه

۶ روش قطعی برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه قلمه ها

احتمالا تجربه تلخ قلمه زدن گیاه و پوسیده شدن ریشه قلمه ها را داشته‌اید. آیا به فکرتان افتاده است که برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه قلمه ها چه راهکاری وجود دارد؟

قلمه زدن یکی از روش های غیر جنسی تکثیر گیاه است. قلمه ها می توانند بخشی از برگ، ساقه و یا ریشه گیاه باشند. در بسیاری از مواقع بعد از قلمه زدن، پوسیدگی ریشه قلمه ها را مشاهده می کنید که این امر باعث از بین رفتن قلمه ها می شود .

چهل خونه در این مقاله به آموزش ۶ روش قطعی برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه قلمه ها پرداخته است. با چهل خونه همراه باشید.

جلوگیری از پوسیدگی ریشه قلمه ها

برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه قلمه ها چهل خونه به شما ۶ روش کاربردی را پیشنهاد می‌دهد:

۱) انتخاب ظرف مناسب برای قلمه ها برای جلوگیری از پوسیدگی قلمه ها:

از ظرف های شیشه ای تمیز و بدون آلودگی برای قلمه ها استفاده کنید. دقت کنید که قلمه ها با کناره ها و انتهای ظرف شیشه ای تماس نداشته باشند.

۲) انتخاب قسمت مناسب گیاه برای قلمه گیری:

قلمه ها را از قسمت های ۱ الی ۲ گره ای سالم و بدون بیماری گیاه ببرید. قلمه ها بخاطر نداشتن ریشه بیشتر در معرض بیماری قرار می گیرند از این رو قلمه ها را از قسمت سالم گیاه انتخاب کنید.

۳) استفاده از قیچی یا چاقوی تمیز و ضدعفونی شده:

برای برش قلمه ها از چاقو و یا قیچی تمیز و ضدعفونی شده استفاده کنید. برش ها را اریب ایجاد کنید. چاقو یا قیچی را بجای اینکه صاف بگیرید و برش دهید آنها را با زاویه بگیرید تا برشی اریب شکل ایجاد شود. این کار سبب می شود تا سطح مقطع بیشتری برای ریشه دادن به قلمه اختصاص پیدا کند.

۴) برگ های اضافه قلمه را جدا کنید:

فقط بگذارید ۲ الی ۳ برگ روی ساقه بماند و برگ های بیشتر را جدا کنید. هر چه تعداد برگ ها کمتر باشد انرژی کمتری صرف فتوسنتز و در عوض بیشتر انرژی صرف ریشه دادن قلمه ها می شود.

۵) استفاده از آب مناسب برای قلمه ها:

از آب جوشیده سرد شده برای قلمه ها استفاده کنید و هر ۴ روز ۱ بار آب قلمه ها را تعویض کنید. ظرف (شیشه ای) قلمه ها را در یک مکان خنک و دارای نور مناسب قرار دهید تا از گندیده شدن آب جلوگیری شود.

۶) انتقال قلمه ها به خاک در زمان مناسب:

زمانی که قلمه ها ریشه داد و اندازه آن ها به حدود ۳ الی ۴ سانتی متر رسید قلمه ها را به خاک انتقال داده و درون یک گلدان بکارید. زیاد ماندن ریشه قلمه ها در آب باعث تنبل شدن ریشه شده و همین امر باعث می شود تا ریشه ها دیرتر و سخت تر خود را با شرایط محیط خاک سازگار کنند.

در این مقاله به آموزش ۶ روش موثر برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه قلمه ها پرداختیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. برای خواندن سایر مقالات و موضوعات مرتبط با آموزش نگهداری و تکثیر گل و گیاه آپارتمانی کافیست به بخش گل خونه سایت مراجعه کنید.