رطوبت گیاهان آپارتمانی

۷ اصل مقدس برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی!

آیا می‌دانید که گیاه آپارتمانی شما به چه مقدار رطوبت نیاز دارد؟ آیا در مورد رطوبت گیاهان آپارتمانی و شرایط ایجاد آن اطلاعی دارید؟ می‌دانید اگر رطوبت گیاهان آپارتماین ار حد مورد نیازشان کم یا زیاد شود پژمرده و پوسیده می‌شوند؟

همراه با چهل خونه باشید برای ارائه نکاتی در مورد رطوبت گیاهان آپارتمانی.

زمان مناسب و نحوه رطوبت زدن گیاهان آپارتمانی

پیس از آنکه به توضیح این مطلب بپردازیم یادآور می‌شویم که شما در بخش گل خونه سایت می‌توانید به تمامی مقالات آموزشی در حوزه نگهداری و آموزش تکثیر انواع گل و گیاه آپارتمانی دسترسی داشته باشید. اما برویم سراغ آموزش اصول تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی.

به علت آنکه در بیشتر نقاط کشور و یعضی ار فصول سال رطوبت آپارتمان‌ها به کمتر از ۲۰  درصد کاهش پیدا می کند از این رو باعث افزایش تعریق گیاهان و سبب خارج شدن مقدار زیادی آب از گیاهان می شود که همین امر باعث پژمردگی گیاه می شود.

برای جلوگیری از کاسته شدن رطوبت محیط علاوه بر آبیاری معمولی که انجام می دهید می توانید آب را در ساعت های گرم روز بر روی گیاه اسپری کنید و از این طریق رطوبت نسبی محیط را افزایش دهید.

نکته مهم) دقت کنید که هرگز اسپری کردن آب بر روی گیاه را در زیر نور آفتاب انجام ندهید. هنگامی که اسپری کردن آب را زیر نور آفتاب انجام دهید قطرات آب مانده روی برگ گیاهان مانند ذره بین عمل می کنند و نور آفتاب را از خود عبور می دهند و باعث ایجاد لکه های سوخته بر روی برگ گیاهان می شود. از این رو حتما رطوبت‌زنی و غبار پاشی گیاهان آپارتمانی را در سایه انجام دهید.

بوجود آوردن شرایط رطوبت گیاهان آپارتمانی

برای اینکه مقدار لازم رطوبت گیاهان آپارتمانی را تامین کنید می توانید مطابق با ۷ روش زیر عمل کنید:

۱) گلدان ها در ظرفی قرار دهید و اطراف گلدان تا لبه آن را از خزه مرطوب بپوشانید. به جای استفاده از خزه می توانید از شن استفاده کنید.

۲) گیاهان را هر روز یک یا دو بار با آب سبک اسپری کنید. دقت کنید که از این روش برای گیاهانی مانند بنفشه آفریقایی و گلوکسینیا و کلا برای گیاهانی که دارای برگ های مخملی و کرکدار هستند به کار نبرید.

۳) برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی بهتر است از گلدان های پهن و کوتاه استفاده کنید. گلدان های پهن سطح تبخیر را افزایش داده از این رو باعث می شود رطوبت بیشتری به گیاهان برسد.

۴) هرگز گلدان ها را در نزدیکی منابع حرارتی اتاق مانند بخاری، شوفاژ و… و همچنین در مسیر جریان هوا مانند کنار در ورودی قرار ندهید.

۵) گیاهان آپارتمانی را که نیاز رطوبتی آن ها زیاد و همیشگی است را در داخل یک زیرگلدانی بزرگ قرار دهید و در زیر گلدانی مقداری سنگ ریزه ریخته و سپس به آن اضافه کنید. برای آنکه خاک گلدان باتلاقی نشود ته گلدان را در تماس مستقیم آب قرار ندهید.

۶) گلدان ها را در کنار همدیگر قرار دهید تا با درست شدن میکروکلیما از تعریق زیاد گیاهان جلوگیری شود.

۷) اسپری کردن آب بر روی گیاه در هنگام عصر یا شب سبب می شود تا آب بر روی گیاه بماند و از تبخیر آن شود.

در این مقاله سعی کردیم تا به نکات مهم و اصول تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی بپردازیم. امید است مورد توجه شما همراهان سایت چهل خونه قرار گرفته باشد.